Nunha sociedade actual caracterizada
pola multiculturalidade é cada vez máis inusual atopar centros educativos cun
alumnado culturalmente homoxéneo. Antes ben, a presenza de inmigrantes de
diversas procedencias nas nosas escolas é dende hai uns anos unha realidade
incuestionable e que vai en progresivo aumento.
Ante esta nova situación de diversidade
lingüística e cultural nos centros xorde unha necesidade que non se pode
desatender: unha integración plena dos recén chegados que os faga sentir a
gusto no novo entorno educativo. Dita integración no centro debe lograrse non
asimilándoos a este de xeito que acaben por perder os seus trazos propios,
senón mediante a incorporación das súas particularidades á realidade escolar da
que pasan a formar parte.
No noso grupo de traballo consideramos o
concepto de “lingua adoptiva” proposto polos autores do Informe Maalouf coma unha interesante posibilidade para dar
resposta a esta necesidade.
A xeito de experimento de aplicación práctica
desta idea decidimos partir dunha situación hipotética na que a presenza dun
número de inmigrantes turcos escolarizados nun centro xustificaría a decisión
de adoptar a lingua e cultura turcas por parte de toda a comunidade educativa.
O proxecto proposto incluiría a realización de xuntanzas semanais en horario
extraescolar para aprender uns rudimentos da lingua que permitisen manter unha
conversa sinxela, así como para coñecer as diversas facetas da realidade
cultural dese territorio. Estas sesións se reforzarían coa publicación de
materiais nun blog aberto ás áchegas de todos. Velaquí unha pequena mostra a
modo de exemplo do tipo de contidos que se poderían incluír no blog:
Malia que na presentación do noso
traballo non propuxemos actividades dentro do horario lectivo, tamén contemplamos
a posibilidade de que o profesorado das distintas materias levase a cabo dentro
da aula iniciativas nesta liña.
Algúns centros xa teñen posto en marcha proxectos
deste estilo encamiñados a integrar ao alumnado inmigrante dando valor ás súas linguas
e culturas:
-IES Bernard
Metge, Barcelona
O
proxecto “Digue’m una paraula” naceu no curso 2008-9 ao abeiro da Aula
d’Acollida, co obxectivo de concienciar sobre a riqueza que a diversidade
lingüística supón para os centros. Elaborouse un documental no que os rapaces
estranxeiros presentaban mostras das súas linguas e as puñan en comparación co
catalán. Ademais disto tamén se traballou coas semellanzas e diferenzas entre
esas linguas e o catalán, con vistas a atopar as vantaxes e dificultades que os
rapaces podían atopar na aprendizaxe deste idioma.
-IES Antonio
Fraguas Fraguas, Santiago de Compostela
Ante
a afluencia cada vez maior de alumnos de diversas procedencias este instituto
creou hai xa dez anos un seminario permanente para tratar a interculturalidade
co que chegou a gañar un premio Educa. Dende este espazo se realizaron
numerosas actividades para difundir a cultura (contos populares, bailes,
instrumentos, xogos...) dos diversos lugares de orixe dos rapaces. Tamén se deu
visibilidade ás linguas dos inmigrantes usándoas por exemplo en rótulos
bilingües colocados nas diferentes dependencias do centro, ou incluíndoas nas
actividades realizadas co gallo da semana temática.
Laura
Álvarez García
Andrés
Carballosa Calleja
Juan
Liria Marrero
Silvia
Tasende Cotelo
Pablo
Varela Pet
Ningún comentario:
Publicar un comentario